HKL: ryhdy sinäkin autoilijaksi!

Voihan vee, minkä teit, HKL ;( . Työmatkabussini numero 57 linjaa muutettiin pölkkypäisesti. Ennen se ajoi Itäkeskuksesta Munkkivuoreen aivan työmaani viereen, mutta tämän viikon maanantaista alkaen linjan lähtöpiste siirtyi Viikkiin. Mitä järkeä?!? Viikki on pussinperä keskellä-ei-mitään, jonne on tuupattu myös yliopiston biotieteiden kampus. Itäkeskus on liikenteen solmukohta. Ketä nyt enää muka matkustaa viisseiskalla, paitsi muutama Munkassa asuva opiskelija?

Jonkinsorttiseksi korvaajaksi on avattu uusi linja 58. Se ajaa Itäkeskuksesta Munkkivuoreen, mutta aivan eri reittiä kuin 57 ajoi. Viiskasi menee Itäväylän kautta Pasilaan, vanhan Jäähallin ja Meilahden sairaaloiden ohi, sitten Munkkiniemen läpi Munkkivuoreen. Ajoaika on karvan päälle 40 minuuttia, 10 minuuttia enemmän kuin 57:llä oli.

Ainoa mahdollinen syy tälle linjamuutokselle voisi olla Hakamäentiellä alkanut massiivinen remontti. Eli olisi ehkä ajateltu, että 57 ei pysty millään ajamaan aikataulussa, kun remontti oletettavasti aiheuttaa valtavia ruuhkia, jotka linjan 58 reitillä voidaan kiertää. Mahtaakohan olla väärä luulo tai hätävarjelun liioittelua?

Viime aikoina olen ajanut töihin useimmiten autolla. Matka-aika noin 25 minuuttia yhteen suuntaan liki kotiovelta suoraan työpaikan parkkihalliin. Joukkoliikenteessä nyt kuluu kävelyineen kummassakin päässä ja lisättynä metromatkalla Itäkeskus-Rastila sekä odotteluineen vaihdoissa liki tunti. Yhteensä: autolla 50 minuuttia, joukkoliikenteellä 2 tuntia! Joka päivä 1 tunti 10 minuuttia hukkaan heitettyä vapaa-aikaa? Ei kiitos! Entinen joukkoliikenneaika ei tietenkään jäänyt tästä kuin 20 minuuttia, mutta psykologinen efekti on paljon suurempi. HKL:n tulisi tiedostaa, että kaupungin sisällä kahden tunnin matka-aika päivittäin ylittää kohtuullisen rajan.

Sitä paitsi busseissa on niin paljon muita huonoja puolia. Useimmiten haisee tunkkaiselta, kusi, paska pieru, vanha viina, hiki ja muut eritteet lemuavat. Tavallisesti vielä päälle tulee epämääräistä käryä bussien muoviosista, hydrauliikkanesteistä ja dieselin katkua pakoputkesta. Olen muutaman kerran ollut tukehtua myrkyllisen kitkerään muovipalon hajuun. Omassa autossa haiskahtaa enintään tuulilasin pesuneste ja ilmanvaihdon tuoma lievä pakokaasu. Busseissa kuskit pitävät kovimpia pakkasia lukuun ottamatta aina kattoluukkua auki, enkä kestä vetoa lainkaan. Bussi- ja metrolaitureilla pyörii örvelöitä ja pummeja, autossa saa olla rauhassa ja kuunnella musaa. Kehätiellä on tietysti omat torvelonsa, mutta ajaminen on useimmiten virkistävää.

Summa summarum: Ei voi mitään, mutta täytynee luopua ajan lataamisesta HKL:n kortille yli kymmenen vuoden kausikorttilaisuuden jälkeen. Bensa tietysti maksaa hirveästi, mutta kun auto kerran on, kiinteät kulut on sen verran kovat, että ei kannata jättää autoa vain talliin ruostumaan.

Kommentti on suljettu.